مصاحبه شهردار يزد با اصحاب رسانه هاي عمومي شهر يزد
شهردار يزد در جمع خبرنگاران
:مونو ریل و مترو می توانند مکمل یکدیگر باشند یعنی مکانهایی که مترو نمی تواند عبورکند مونوریل ان را تکمیل کند .
به گزارش خبر نگار يزدفردا مهندس سيد علي اكبر ميروكيلي شهردار منتخب شوراي اسلامي سوم شهر يزد به اتفاق مسئولين شهرداري در نشستي با حضور اصحاب رسانه شركت نمود .
وي در ابتداي جلسه به نكات قابل توجه اي اشاره نمود
مهندس ميروكيلي :در باب طرح تفصیلی با مشاور قرارداد بسته شد . به عنوان نازلترین انواع قرارداد ها ي فرم تهیه طرح تفضیلی صورت گرفت و در واقع در قالب سیستم GIS قراداد تهیه شده ای ا ست .
در ارتباط با مسائل ترافیکی هم فعالیت های شایسته ای انجام شد از جمله انعقاد قرارداد مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک و فعال کردن این مجموعه بعلاوه برنامه های ترافیکی به سه بخش بلند مدت ،میان مدت و کوتاه مدت
بلند مدت قرارداد مطالعات جامع حمل ونقل ترافیک فرمی که انجام شد و ارتقاعی که شهر گرفت مورد دست نایافتنی بود که به دست آمد. خوشبختانه به یک رویکردهای جدید در باب حمل و نقل عمومی که در حال مطالعه هستیم .
به گزارش خبرنگار يزدفردا "مهندس ميروكيلي به سئوالات خبرنگاران در زمينه حمل و نقل پاسخ داد:
:در موردسیستم حمل ونقل عموی مترو و مونوریل توضیح دهید؟:در مورد سیستم حمل و نقل ریلی در قالب مترو ومونوریل معمولا اینگونه است، که نتایج مطالعات طرح جامع تعیین می کند ،که کدام سیستم جوابگوتر و بهینه تر وکم هزینه تر و سهل و وصول تر است.
مردم بسیار تمایل دارند به بهره مند شدن از سایه یا بهره مندی از خصوصیات زیر زمین در ساختمان سازی حدود نصفش مخصوصا بافت قدیم در زیر زمین است .وشاید هم اطلاع نداشته باشید که زیر بازار خان دقیقا بازاری شبیه به بازار اصلی احداث شده است .
این در مورد متروو در مورد مونوریل هم یکی از وسایل حمل ونقل مورد توجه شهرهای توسعه یافته بخصوص شهرهایی که بافت قدیمی دارند، برای ایجاد چشم انداز بهتری از بافت قدیمی ایجاد کنند ،عموما این اتفاق می افتد که به نوعی از کنار بافت قدیمی عبور می کنند و با ارتفاعی که مونوریل دارد که حدود 6 متر است چشم انداز مناسبی را برای بافت قدیمی ایجاد می کند.و می تواند جاذب توریست باشد. این سیاست اصلی به عنوان عامل انتخاب این سیستم شد.
و ویژگی دیگر شهر فلت بودن شهر یزد که نمونه کشوری ندارد و این استعداد خودش موجب استقبال سرمایه گذاران می شود ما ازاین خصوصیت استفاده کردیم و منتظر خروجی مطالعات طرح حمل ونقل نشدیم که بیاد به ما بگوید تنها راه تسهیل آمد و شد استفاده مونوریل و مترو است و همچنین انگیزه های دیگر براساس مطالعات وجود دارد.
در باب مترو 2 جلسه مقدمتا با حضور مشاور جامع حمل و نقل ترافیک و مشاور عامل چهارم که که دانشگاه علم وصنعت از طرف شهرداری که نظارت برنوع تحویل گیری و قرار گاه کربلا به عنوان یکی از قوی ترین پیمانکاران سطح کشور و با پشتوانه مالی بسیار قوی و ارتباطات بسیار قابل توجه و به سمت و سویی می رویم که پیش نویس قرار داد را تهیه کنیم.
وقتی قرار دا د بسته شد معلوم می شود چقدر طول می کشد و چقد هزینه قرار می گیرد.
شهر یزد در شهرهای بند د قرار داشت و مشمول پرداخت هزینه های مربوط به مطالعات جامع قرار گرفت و مشمول پرداخت بخش قابل توجهی از هزینه های( حدود 70 درصد) احداث. اینها مربوط به شهرهای 15 هزار به بالاو شهرهای خاص و کلان شهر ها با انعکاس اشکالات و نقایص از جمله آمار تصادفات و تلفات بالا به معاون محترم ریاست جمهوردر دفتر مهندس محرابیان خوشبختانه مورد عنایت ایشان قرار گرفت و شهر یزد از بند (د )به بند (ج) ارتقاء یافت و این خودش مقدمه ای برای تسریع در انتخاب پیمان کار و تسریع در ضرورت دادن به طرح مطالعاتی که اگه روزی خواستند اعتبار به شهرها تخصیص بدهند از جمله شهرهای باشیم که طرح مطالعاتی آماده ای داشته باشیم. و بتوانیم اعتبار مورد نیاز را بگیریم .
-برای ایجادش چقدر امید واریم و مترو یل مونوریل استان یزد چقدر طول خواهد کشید و شهروندان یزدی کی می توانند سوار مترو و یا مونوریل بشوند؟
اساسا خود پروژه مترو نیازمند مطالعات دقیق و گسترده ای است و حداقل مطالعات 1 سال یا یک سال و نیم طول می کشد بستگی به نوع بستر و نوع اجرا یعنی باز باشه، تونل باشه ،مسیر به چه سمتی باشه، و اینکه چه مسیر هایی پیش بینی شود و کجا ها باید ایستگاه بزنند مطالعات مبدا و مقصد ترافیکی و مطالعاتي که باید انجام شود زمان زیادی می برد .
من امیدوارم ظرف 14 ال 15 ماه اخیر نتایج مطالعات را داشته باشیم و به طور هم زمان بستر های مشارکت عموم هم را فراهم کنیم و اینگونه نباشد که وابسته به دولت باشیم. مونو ریل و مترو می توانند مکمل یکدیگر باشند یعنی مکانهایی که مترو نمی تواند عبورکند مونوریل ان را تکمیل کند .
و اینکه خود پروژه چه مدت زمان می برد. به محض اینکه کلنگ مترو زمین بخورد حجم بسیار بالای از میلگرد اهن و مصالح و بتن در ش به کار می رود یک چالشی برای تامین مصالح بوجود می آید و لازم است استان از لحاظ تامین سیمان بی نیاز شود و کارخانه سیمان باید تاسیس شود و باید تقویت بشود.
وخوشبختانه استاندار هم نظر مثبت دارند و به دنبال این موضوع هستند.
سریعترین نوع اجرا سالی 3 کیلومتر است و اجرای مترو یزد 3 سال را بیشتر به خودش اختصاص ندهد به شرط استفاده از تجهیزات مدرن روز و با توجه به اینکه در محدوده بافت قدیمی این محدودیت وجود داردکه بصورت مستقیم عمل کنیم ولی در عمق می توان در آن محدود نیز کار کرد.
برآوری از هزینه این سیستم در دست هست؟
چون مطالعات در دست انجام است ونمی توان هزینه را تا پایان این مطالعات پیش بینی نمود و همچنین جواب دادن دفعتا به این سوال به معنی درک بالاست بلکه حمل بر بیسوادی می شود ولی فکر می کنم چیزی حدود 1 تریلیون هزینه بر دارد. چیزی حدود 60 میلیاردش را دولت می دهد
- واین هزینه از کجا تامین می شود؟
تامین اعتبار از شهر داری و جلب مشارکت عمومی و راهای دیگر مهم اول پایان طرح مطالعاتی مربوطه است تا ببینیم صورت مسئله چیست
يزدفردا
◄ شهردار يزد :شهرداري به هنگامي كه تحويل بنده داده شد، با یک وضعیت نه چندان مطلوب مالی روبه روبود .(مصاحبه شهردار (1))
گزارش تصويري يزدفردا از مصاحبه مطبوعاتي شهردار يزد با اصحاب رسانه
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
یکشنبه 12,ژانویه,2025